Welcome to MATAHARI71

Text generator

Pengikut

Selasa, 14 Disember 2010

Apam Salju





Bahan-bahan:
-2 cawan nasi
-2 cawan tepung gandum
-2 cawan tepung beras
-1 cawan gula merah ( Saya tak letak )
-3/4 cawan gula pasir ( Saya letak 1 1/2 cawan )
-2 1/2 cawan air
-2 sudu yeast mauripan
-Kelapa putih dan sedikit garam


Cara-cara:
-Blender nasi dan air hingga hancur
-Setelah nasi hancur, masukkan gula dan blender lagi
-Dalam bekas yang lain, satukan tepung gandum, tepung beras dan yeast
-Masukkan nasi yang diblender tadi ke dalam bekas tepung dan kacau rata
-Perap 3 jam ( Saya perap 2 jam je )
-Setelah bancuhan naik, sapu sedikit marjerin pada acuan
-Tuang adunan ke dalam acuan
-Kukus selama 20 minit
-Hidang bersama kelapa putih yang telah digaul dengan sedikit garam


Sumber : Yatie - Terima kasih...

10 ulasan:

ozzy berkata...

salam..

Oh kuih ni panggil kuih apam ke..selalu makan x tau nama hehe..

sonata anak kancil berkata...

sedap ! saya suka kuih apam...tapi jarang buat....he3x

MATAHARI berkata...

ozzy:hehehe......ni lah kuih apam namanya.
sonata anak kancil;baru pertama kali buat ni,nasib baik jadi klau x jadi hai masuk tong sampah lah jwbnya.

Sue berkata...

biasa makan kuih apam ni bila amak buat..pernah sekali tu beli apam tepung beras kat makcik jual nasi lemak..best gak! apam ni ada banyak jenis rupanya..

Sue berkata...

sori..terlebih type..'mak' and bukannya 'amak'..hehehe..

MATAHARI berkata...

sue:mmg apam ada bnyk jenis

HANIS HOME TOUCH berkata...

saya memang suka apam ni....tapi tak pernah buat versi salju...

MATAHARI berkata...

hanis;boleh lah cuba buat ni

JAI berkata...

wahh..nak sikittttt..hehe

MATAHARI berkata...

jai:jemput2 ,jamu mata

Recent Visitors