Welcome to MATAHARI71

Text generator

Pengikut

Khamis, 22 Julai 2010

Masak Lemak Sohoon Campur

Assalamualaikum...Arini saya masak ringkas saja, sayur lemak sohoon campur. Jomlah kite tengok resepinye yang ringkas dan mudah untuk dimasak.
-------------------------------------------------
Bahan-bahan:
1 bungkus sohoon campur
1 mangkuk santan cair
1 mangkuk santan pekat
3 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih ( Dihiris )
2 biji kentang
Cili api dan sedikit ikan bilis
Garam
-------------------------------------------------
Cara-cara:
Tumis bahan yang dihiris dan sedikit ikan bilis
Masukkan santan cair dan kentang
Kacau sebentar dengan api perlahan
Masukkan sohoon campur
Setelah mendidih masukkan santan pekat dan kacau lagi
Masukkan garam dan cili api
Setelah kuah agak pekat, tutup api

11 ulasan:

HALAMANKU berkata...

yang simple tu yang sedap kak.. + nasi panas2 tgh2 ari ni.. ngolap peloh kak he he he he

izahdaut berkata...

tul tu..simple ni sedap..kalau ada sambal lagi bertambah la nasi tu..nak buat gak la.sohon ada tu

MATAHARI berkata...

halamanky:ya lh klau mkn dgn nasi panas2 mmg sedap.
izahdaut:btol lh tu tambah ada sambal beselera lh mkn nasi.

MADiSYAK berkata...

Pertama sekali terimakasih diucapkan atas pemerhatian dan kesudian memasuki Laman Bunga saya yang tidak sepertinya.

Pun mempunyai satu Laman istimewa tentang masakan. Ini hobi saya.
terimakasih!

kak Erna berkata...

dah lama tak masak lemak tu..teringin juga nak buat..tapi..sambal belacan mesti ada..akak kalau buat tu..masukan sekali cuttlefish ball tu..

Yatie berkata...

Salam Ana,
Mmng sedap lauk mcm ni...kena pulak ada sambal belacan....uish maunya bertambah2 nasi...sedap..

inahar ali berkata...

salam ana..akak pun suker lauk cenggini..sempoi tp sodaap!! nk wat pun sonang jek kaan!

MATAHARI berkata...

madisyak:tima kasih sudi singgah blog kita.
kak erna:mmg sedap lauk ni mkn nasi dgn sambal belacan.
yatie:btol tu yatie
inahar ali:lauk nya mmg ringkas

zulkbo berkata...

salam..
buat sahur bulan posa
bagus resepi ni..he he

MATAHARI berkata...

zulkbo:boleh jg utk mkn sahur

CikLilyPutih berkata...

sedapnya masak lemak sohoon, klu ada sambal tumis. lagi sedap kan

Recent Visitors