Welcome to MATAHARI71

Text generator

Pengikut

Isnin, 28 Jun 2010

Kek Coklat




Assalamualaikum semua...Kek coklat ni baru buat semalam. Kebetulan pulak bahannye (serbuk koko) masih ade sikit lagi lebihan buat kek coklat minggu lepas. Serbuk koko kalau simpan lame-lame pun takut tak sedap jugak. Daripade tersimpan ajee, lebih baik buat kek, dapat jugak anak-anak makan.
------------------------------------------------------------
Bahan-bahan:
4 biji telur
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula
1 cawan minyak masak
1 cawan air panas
1 cawan serbuk koko }Campur sedikit milo
1 cawan susu pekat
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
------------------------------------------------------------
Cara-cara:
Blender gula, telur, minyak dan susu
Tuang dalam mangkuk besar
Masukkan tepung gandum
Masukkan air panas dan serbuk koko ( campur sedikit milo )
Masukkan soda bikarbonat dan baking powder
Pukul semua bahan di atas untuk mendapatkan adunan yang lebih sekata
Kukus 45 minit
Setelah masak, sejukkan dahulu
------------------------------------------------------------
Bahan topping:
1 sudu besar marjerin
2 sudu besar susu pekat
1 sudu besar serbuk koko ( campur sedikit milo )
Sedikit coklat masak Van Houten
------------------------------------------------------------
Cara untuk topping:
Campur semua bahan topping dalam periuk
Masak dengan api perlahan
Setelah pekat tuang ke atas kek coklat tadi

10 ulasan:

atyn zaini berkata...

salam~ jenguk2 empunya blog.. tengok2 de kek coklat... huhuhu sedaaaaaaap... sy suka dgan kek coklat... huhuhuhu mahu copy resepi 2 t nak try wat... ;))

HAMSINI berkata...

salamm...yummy betul kek tu...

MATAHARI berkata...

atyn zaini: Boleh boleh, cubelah
HAMSINI : Bolehlah untuk makan sendiri

kiwi berkata...

bestnya..nk cube la..hehe

MATAHARI berkata...

kiwi;cuba lh rsepinya pn snang jeee

Idalara berkata...

Hmmm..
sedapnya kek coklat...bolehlah amik resepi ni tp nak buatnya ntah bila..

MATAHARI berkata...

idalara;ada msa boleh lh cuba bt kek coklat ni

AYU berkata...

emmmm...sedapnye kek coklat nie..

MATAHARI berkata...

ayu;utk mkn sndri bolehlh

Norbie berkata...

Salam. Ana
Timakasih follow akk n akk follw balik.. akk copy rcp kek nie ye.. keluarga akk suke kek coklat camne... timakasih.

Recent Visitors