Welcome to MATAHARI71

Text generator

Pengikut

Selasa, 5 April 2011

Lompat Tikam


Bahan-bahan lapisan hijau:
-1 cawan tepung beras
-3 cawan air
-Pewarna hijau
-1 sudu besar air kapur

Cara memasak lapisan hijau:
-Satukan semua bahan di atas dalam periuk
-Masak dengan api perlahan
-Setelah pekat, dan masak, tuang dalam bekas

Bahan-bahan lapisan putih:
-3 cawan santan pekat
-1 cawan tepung beras
-Sedikit garam

Cara memasak lapisan putih:
-Satukan semua bahan di atas dalam periuk
-Masak dengan api yang perlahan
-Setelah pekat dan masak, tuang dalam bekas

Bahan-bahan pulut:
-Pulut
-Sedikit pewarna merah
-Sedikit garam
-Santan ( 1 cawan atau ikut sukatan pulut )

Cara memasak pulut:
-Masak seperti masak nasi

Bahan-bahan kuah:
-Gula merah ( masak dulu dan tapis )
-1 cawan air
-2 helai daun pandan

Cara memasak kuah:
-Masak semua bahan di atas hingga mendidih

10 ulasan:

Riha NCL berkata...

dah lama tak mkn, dulu ms bulan puasa, mak saya sllu buatkan...sedapnya!!!!

MATAHARI berkata...

riha NCL:terima kasih singgah cni

ain (sweet thots) berkata...

sukanya.. dgn lompat tikam. tapi rajin beli la, buat tu belum penah lagi ^_^

MATAHARI berkata...

ain:saye pun suka jg tapi klau bli sikit sgt , tak puas nk mkn.

inaku79 berkata...

sedap ni. antara kuih feberet saya. tp x penah lg mkn versi yg dgn pulut ni...

MATAHARI berkata...

inaku79:klau mkn dgn pulut lagi sedap

mala berkata...

assalamualaikum - mala belum pernah makan lompat tikam! teringin nak cuba. singgah my blog ambil award. have a nice day!

MATAHARI berkata...

mala:wslm.terima kasih singgah cni.nnti saye ambik award ya

Chempaka Aziz berkata...

sedapnya...suka makan ni.tp kita sorang je yg suka makn.sudahnya jd malas nk buat.beli je klu teringin tu.klu dkt rmh nk je sya dtg beli..hihii

MATAHARI berkata...

chempaka aziz:ya lah klau kita sorang je yg mkn lbih baik bli je klau buat pun membazir je kan?

Recent Visitors