Welcome to MATAHARI71

Text generator

Pengikut

Sabtu, 12 Jun 2010

Ayam Masak Kurma


Assalamualaikum semua...Cuace tak menentu sekarang ni. Penyakit pun macam-macam timbul. Arini tengahari dah hujan. Selalunye petang-petang baru hujan turun. Alahai baju pun melambak tak kering. Walau macamane pun syukur Alhamdulillah hujan turun, malam takdelah panas sangat.
Ayam masak kurma ni menu makan tengahari semalam saje post hari ni.
------------------------------------------------------------------------
Bahan-bahan:
Ayam
Santan
1 paket rempah kurma ( kecil )
4 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih dan halia }Dihiris
2 biji bawang besar ( belah dua )
2 batang serai ( Diketuk )
Bunga lawang
Bunga cengkih
Kulit kayu manis
Buah pelaga
3 biji kentang }Dibelah dua
1 batang lobak merah }Dipotong ( tapi saye tak isi )
2 biji lada besar }Dibelah dua
1 keping asam keping
Garam
-----------------------------------------------------------------------
Cara-cara:
Tumis bahan-bahan yang dihiris
Masukkan bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis dan buah pelaga
Masukkan rempah kurma
Biar sebentar
Masukkan santan, kentang dan lobak merah
Masukkan ayam
Masak dengan api kecil hingga mendidih
Masukkan bawang besar yang dibelah dan lada besar
Masukkan asam keping dan garam

Setelah mendidih tutup api

8 ulasan:

izahdaut berkata...

teringin lak nak buat kurma..pernah buat sekali tapi rasa lain mcm e..ke cik tong la awabnya..hehee

HAMSINI berkata...

Lama tak buat ayam masak kurma hmm...

zulkbo berkata...

salam ana..
pandai memasak
byk resepi..
untung hubby

MATAHARI berkata...

izahdaut:saye gune rumpah kurma adabi...cubelahh
HAMSINI:Lame tak buat tu kene cube
zulkbo:masak untuk sendiri jee

ozzy berkata...

salam ana..
saya mmg kurang gemar dgn ayam daging..tapi kalau ayam kg masak apapun licin

Safuraa Abdul Rashid berkata...

salam ukhwah..sy xdapat enter awk pny shoutmix box..so, sy ke comment la ye..hehe..em, nnt awak jangan lupa amik award followers kat page sy ye..byk makann kat cni..lpar sy..huhu..

fatynlicious berkata...

emmm sedapnya masak kurma. kalau dekat penang, masak kurma ni kuahnya pekat. tapi sejak pergi sambung belajar dekat tg malim, masuk kurma depa cair sikit. memang camtu kot?

MATAHARI berkata...

ozzy;ayam kg mmg sdap.
safuraa;tima kasih bgi award kt sya
fatynlicious ;ya lh kt cni mmg cair skit msak kurma

Recent Visitors