Welcome to MATAHARI71

Text generator

Pengikut

Rabu, 28 September 2011

Kuih Lapis



Bahan-bahan:
-1 cawan tepung gandum
-1 cawan tepung beras
-1/2 cawan tepung ubi
-1 cawan gula
-3 cawan santan
-1/2 sudu kecil garam
-Pewarna pilihan sendiri

Cara-cara:
-Blender semua bahan
-Bahagikan kepada 2 bahagian
-Satu bahagian, isi warna pilihan dan satu bahagian lagi biarkan warna asal
-Sapu sedikit marjerin pada loyang
-Tuang adunan pertama ( sukat dengan senduk untuk mendapatkan lapisan yang sama )
-Kukus lebih kurang 10 minit
-Tuang lapisan kedua 
-Kukus, ulang hingga habis adunan
-Kukus lapisan terakhir lebih kurang 20 minit 
-Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu baru dipotong

4 ulasan:

ady berkata...

as-salam
cantiknya.... ishhh nak kena cuba buat jugak la ni..

MATAHARI berkata...

ady: wsl ady.
sya alas dgn plastik dlm loyang ,tu yg senang nk kluarkan dari loyang klau x alas dgn plastik susah skit lah nk kluarkan dari loyang.

rahel berkata...

mat pagi,cantiknya kuih lapis..kemas je..dah lama tak melapis ni...

MATAHARI berkata...

rahel:boleh lh utk mkn sndiri

Recent Visitors