Welcome to MATAHARI71

Text generator

Pengikut

Selasa, 13 Julai 2010

Pengat Ubi Kayu



Assalamualaikum...Arini kite pekena pengat ubi kayu sesuailah dengan cuaca panas sehari dua ni. Ubi kayu kalau rebus makan dengan kelapa parut pun sedap jugak tapi kali ni saye buat pengat. Jom kite tengok resepinye yang ringkas dan mudah...
--------------------------------------------------------------------
Bahan-bahan:
Ubi kayu
1 cawan air gula merah ( Dimasak dan ditapis )
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
1 cawan gula ( Kalau tak suka manis boleh kurangkan )
Daun pandan
Sedikit sagu biji
Sedikit garam
--------------------------------------------------------------------
Cara-cara:
Ubi kayu dipotong kecil-kecil
Campur semua bahan, santan cair, ubi kayu, gula merah, gula dan daun pandan
Masak dengan api yang perlahan dan sentiasa kacau
Setelah mendidih, masukkan santan pekat dan sagu biji
Kacau sebentar
Tutup api

5 ulasan:

Cik SHiNJU berkata...

Salam sis...

nmpk sedap jer pengat ubi tu...
adesss....mane nak cari ubi kayu kat sini...pengat keledek pernah la buat...terliur sya tgk pic tu...

MATAHARI berkata...

cik shinju:ubi kayu?biasanya kt psar tani bnyk ubi kayu

liana berkata...

rajinnya akak masak ek...saya ni minat masak tp malas la..camne ek..hehehe

MATAHARI berkata...

liana:akak masak utk makan sendiri jeeee

RozectLyantie berkata...

salam..
sedapnya nmpk pengat ubi..
masa dok kt kg pernah buat...atau dgn kata lain tolong mak buat.. uhhh rindunya nk mkn pengat ubi mak..

Recent Visitors